Vyhľadať

SMRŤ JÁNOŠÍKOVA

Ján Botto

Vydalo: Tatran, Bratislava, 1968

Stav:  dobrý

Prebal:  prebal ošúchaný

Jazyk:  slovenčina

Autor obálky:  Ján Meisner

Vydanie:  1.

Edícia:  Čítanie študujúcej mládeže (7)

Výtlačkov:  10180

Strán:  182

2,50 

Dostupné

Krátky popis:

Štúrovci ako jedna z generácií, politicky a kultúrne najsilnejších intenzitou svojej tvorby vytvorili pozitívne podmienky v ťažkých časoch Bachovho absolutizmu a maďarizačného útlaku pre rozvoj nielen literatúry, ale spoločenského života vôbec. Národné tóny v poézii svojou čistotou a pravdivosťou vnikli do povedomia a obracajú sa na nás stále svojou aktuálnou stránkou.

V našom výbere z tvorby Jána Bottu vychádza Smrť Jánošíkova a Spevy z roku 1880, na začiatok ktorých, na základe vydania Jozefa Škultétyho, zaraďujeme jednu z najtypickejších básní rannej poézie básnika - K mladosti.

Ján Marták o Smrti Jánošíkovej píše: Botto v podstate trikrát vynáša Jánošíka. Najprv ho preberá prostredníctvom neznámeho ľudového básnika, prvého štylizátora ľudového odkazu, a dáva ho prostého a krásneho svojim vrstovníkom, naplnený nádejou na nový vek, spája ho s nimi i budí v nich pocit, odvahy a túžby prerúbať sa k nemu valaškami a uznať ho za vodcu: dať sa viesť myšlienkou, ktorú Jánošík stelesňuje, myšlienkou boja za slobodu. Druhý raz stotožňuje ho so svojim pokolením v časoch sklamaných nádejí, keď namiesto víťazstva prišlo trpké poznanie osamelosti a zrady a nastalo ťažké vytriezvenie. A napokon tretí raz vystrája ho do sveta ako hrdinu národného, ako večnú silu vyrastenú z ľudu, osvojuje si ho a stotožňuje sa s ním.

A hoci je Smrť Jánošíkova najrevolučnejšou poémou z tvorby Jána Bottu, revolta sprevádza aj balady, y ktorých sa na protikladoch svetla a tmy strieda skutočnosť s básnikovým optimizmom, s pociťovaním nového života a kde farebné obrazy s hĺbkou svojho bohatsva majú historické pozadie. Tak ako u celej štúrovskej školy nachádzame tvorivý vzťah k folklóru (spomeňme len Kráľa, Chalupku), tak aj Ján Botto hľadá v ľudovej piesni „ozvenu svojej duše". Po predchádzajúcom období klasicizmu nové tóny pôsobia sviežo práve pri zachovaní spoločných motívov, akými boli idey národného obrodenia, otázka slovanskej vzájomnosti, demokratizácia. Tieto témy spolu s protestom proti útlaku, oslavou vlastenectva a hrdinstva nám umožňujú dotvoriť si obraz Jána Bottu, romantika, vlastenca-buditeľa.

Sledujte nás na Facebooku